ManyFoto.com: photos from the world.

Getting started:

  1. Select the country.
  2. Find location in the text box
    [ Type in an address or City/locality: ]
  3. If necessary change the search radius.
  4. If necessary you can move the marker on the map.
  5. Start the search with
    [ See the photos ]

Or use:

  1. [ Search in ManyFoto.com by Google ]
Note:
manyfoto.com uses the Flickr API but is not endorsed or certified by Flickr.
How to get to Halen (Flamande) Hotel Halen (Flamande)

Photos of Halen, Flamande

photos found. 381. Photos on the current page: 15
1 
1
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 13:04:50
  • Geographical coordinates of the taken: 50°56'12"N - 5°5'55"O
  • Belgisch kerkhof 1914-1918 Belgian cemetary 1914-1918 De Slag der Zilveren Helmen, geleverd op 12 augustus 1914, vond te Halen plaats. De Duitsers hadden bij het begin van de Eerste Wereldoorlog al enkele forten rond Luik veroverd en de Gete werd door de Belgische legerleiding gekozen als natuurlijke verdedigingslijn om de opmars van de Duitsers in noordelijke richting te verhinderen. Op 11 augustus was de Belgische legerleiding ervan overtuigd dat de Duitsers, die in noordelijke richting optrokken vanuit Sint-Truiden, Borgloon en Hasselt, Diest zouden bedreigen. Generaal De Witte moest met een beperkte legermacht een linie die liep van Drieslinter tot Halen verdedigen (14 km). 's Avonds, tijdens een vergadering in Hotel Jordens in Kortenaken overtuigden jongere officieren De Witte ervan zich te voet te verdedigen omdat de twee Duitse Jagersbataljons ieder over zes Maxim machinegeweren beschikten. In de morgen van 12 augustus ontving het hoofdkwartier van het Belgisch leger in Leuven via telefoon en telegraaf berichten over het groot aantal Duitsers dat in de richting van Halen optrok om daar via de brug de Gete over te steken. Men stuurde de 4e Brigade als versterking naar De Witte. De Belgische troepen bestonden uit de Cavalerie Divisie en eenheden van de 4e Gemengde Brigade onder leiding van luitenant-generaal De Witte. De Duitse troepen bestonden uit eenheden van het 2e Duitse Ruiterijkorps onder leiding van General der Kavallerie von der Marwits. Cyclisten van de 3e compagnie openden bij de Getebrug om 8u10 het vuur op een twaalftal ruiters die van Herk-de-Stad richting Halen marcheerden. Van het twaalftal ruiters werden er vier gedood en twee raakten gewond. Ook werd één Duitser gevangengenomen. Het tweehonderdtal Belgen, die intussen over twee Hotchkiss-mitrailleurs beschikten, installeerden hun verdediging rond een (thans verdwenen) brouwerij maar werden, toen de Duitsers artillerie lieten aanrukken, samen met een groot deel van de Halense bevolking verdreven. Pioniers (genietroepen van de Cyclisten) dynamiteerden de brug, die maar gedeeltelijk instortte, waardoor een duizendtal Duitsers Halen kon bezetten. Deze gemakkelijke overwinning was er mee de oorzaak van dat de Duitsers later overmoedige cavalerieaanvallen zouden lanceren. De Belgische generaal Adolf Proost had van De Witte de opdracht gekregen zijn lansiers tussen het bos van Loksbergen en de oostzijde van het dorp op te stellen. Hij was voorzichtig genoeg om eerst het terrein te verkennen en merkte dat het terrein voor hem, richting Halen, zeer onoverzichtelijk was en de Duitsers ongemerkt konden naderen. Hij verkoos zijn lansiers op te stellen bij een boerderij, de IJzerwinning, die het centraal punt van de verdediging werd en waarlangs een weg liep van noord naar zuid. De 2e Gidsen posteerden zich ten noorden van de Rohtemmolen; de 1e Gidsen meer naar het westen, aan de zoom van de nu verdwenen Loksbergse bossen. Vier kanonnen van de bereden artillerie, vlak achter de top van de Mettenberg, bestreken het terrein tot Halen. Ook op de Bokkenberg was er Belgische artillerie aanwezig. Cyclisten betrokken posities in Zelk. De Duitse cavalerie, overtuigd van haar superioriteit en met een verlangen om nog eens storm te lopen, koos voor een regelrechte cavalerieaanval in de oude stijl, in galop en met getrokken sabel. Toen het 17e en 18e regiment Dragonders Halen binnenreed ontstond er een concentratie van Duitse troepen die plots door de Belgische artillerie onder vuur werd genomen. De eerste Duitse stormlopen wilden met hen afrekenen. Ondertussen waren de Cyclisten, die de brug over de Gete in Halen prijsgegeven hadden, ontplooid op een plateau ten noorden van de IJzerbeek, tussen het vuur van de Duitsers in Halen en de Belgische Lansierskarabijnen rond de IJzerwinning. Ze kregen de tijd niet om zich in te graven en werden aangepakt door infiltrerende Duitse Jagers. Van de Cyclisten sneuvelden er 30 en meer dan 100 raakten gewond. Tussen 13:00 en 14:00 zette een eskadron van het 17e Dragonders zich vanuit Halen in beweging richting Zelk. Daar werden ze afgeslacht door de Belgen; tien paarden zonder ruiter bereikten de barricade; Rittmeister von Bodecker, de eskadroncommandant, werd gevangengenomen. De slag, alhoewel beperkt in omvang, wordt door historici beschouwd als de laatste grote cavaleriecharge met de blanke sabel in West-Europa. Het was een tijdelijk succes voor het Belgisch leger; het moest zich nadien snel terugtrekken op de vesting Antwerpen. Heinz Guderian, een Duits generaal, wijdde er in zijn boek Achtung: Panzer! uit 1937 een heel hoofdstuk aan om aan te tonen dat zelfs de dapperste cavalerieaanval tot mislukken gedoemd is als de vijand zich maar hardnekkig verzet met moderne vuurwapens. Tijdens de slag sneuvelden 160 Belgen; de Duitse en Belgische cavalerietroepen verloren meer dan 400 paarden. Aan de andere kant sneuvelden 140 Duitsers, 600 raakten gewond en meer dan 200 werden gevangengenomen. De Belgische gesneuvelde soldaten liggen begraven op de Belgische militaire begraafplaats van Halen. De slag was ook de eerste actie waar de Rode Kruisafdeling van Diest, opgericht in 1914 en een van de oudste afdelingen van België, actief was. Meer dan 500 gewonden werden vanop het slagveld afgevoerd naar Diest waar zowel Belgen als Duitsers in aparte zalen de nodige zorgen kregen volgens de Rode Kruisprincipes. In de Engelstalige literatuur is deze slag bekend als de Slag bij Halen. De benaming "Slag der Zilveren Helmen" gaat terug op het gelijknamige gedicht van August Cuppens, in 1914 pastoor van Loksbergen, en verwijst naar de hoofdbescherming van de Duitse kurassiers die na de slag her en der opgeraapt konden worden. Met deze naamgeving werd ook een link gelegd naar een overwinning van het graafschap Vlaanderen op Frankrijk in 1302, de Guldensporenslag, die historiografisch belangrijk is in de negentiende eeuwse Belgische bewustwording en de groei van de Vlaamse Beweging die daarop volgde. The Battle of Halen (also Haelen or the Battle of the Silver Helmets, Dutch: Slag der Zilveren Helmen, French: Bataille des casques d'argent, because of the many cavalry helmets left behind on the battlefield by the German cuirassiers) took place on 12 August 1914 at the beginning of the First World War and was a cavalry encounter between German forces led by Georg von der Marwitz and Belgian troops led by Léon de Witte. In 1914, Halen was a small market town and a convenient river crossing of the Gete River; the town was also on the principal axis of advance of the Imperial German army. The battle was a tactical victory for the Belgians but did little to delay the German invasion of Belgium. On 3 August the Belgian government refused a German ultimatum and the British government guaranteed military support to Belgium if Germany invaded. Germany declared war on France, the British government ordered general mobilisation and Italy declared neutrality. On 4 August, the British government sent an ultimatum to Germany and declared war on Germany at midnight on 4/5 August, Central European time. Belgium severed diplomatic relations with Germany and Germany declared war on Belgium. German troops crossed the Belgian frontier and attacked Liège. A week after the German invasion, German cavalry had been operating towards Hasselt and Diest, which threatened the left flank of the army on the Gete. Belgian general headquarters chose Halen as a place to delay the advance and make time to complete an orderly retreat to the west. The Belgian Cavalry Division was sent from Sint-Truiden to Budingen and Halen, to extend the Belgian left flank. The German II Cavalry Corps under General Georg von der Marwitz was ordered to conduct reconnaissance towards Antwerp, Brussels and Charleroi and by 7 August, had found that the area to a line from Diest to Huy empty of Belgian and Allied troops. Belgian and French troops were rumoured to be between Tienen and Huy; Marwitz advanced to the north, towards parties of Belgian cavalry, which had retired towards Diest. On 11 August, large bodies of German cavalry, artillery and infantry had been seen by Belgian cavalry scouts in the area from Sint-Truiden to Hasselt and Diest. Belgian headquarters therefore anticipated a German advance towards Hasselt and Diest. To block the German advance the Belgian Cavalry Division, commanded by Lieutenant-General Léon de Witte, was sent to guard the bridge over the River Gete at Halen. During an evening meeting, the Belgian general staff convinced de Witte to fight a dismounted action, to negate the German numerical advantage. General de Witte had garrisoned the Gete crossings at Diest, Halen, Geetbets and Budingen. The main road from Hasselt to Diest passed through this village, most of which was on the left bank. If captured, Loksbergen and Waanrode would be outflanked and the left wing of the Belgian army threatened. General de Witte used Halen as an outpost and concentrated a battalion of cyclist infantry and dismounted cavalry behind the village, from Zelk to Velpen and the hamlet of Liebroek, to act as a line of resistance if Halen was captured. The German cavalry did not begin to move until 12 August due to the fatigue of the horses caused by the intense summer heat and a lack of oats. The 2nd Cavalry Division (Major-General von Krane) advanced through Hasselt to Spalbeek and the 4th Cavalry Division (Lieutenant-General Otto von Garnier) advanced via Alken to Stevoort. The Belgian Headquarters discovered from intercepted wireless messages that German troops were advancing towards de Witte's position and sent the 4th Infantry Brigade to reinforce the Cavalry Division. Marwitz ordered the 4th Cavalry Division to cross the Gete and at 8:45 a.m. the 7th and 9th Jäger battalions advanced. A German scouting party advancing from Herk-de-Stad came under fire from Belgian troops and c.  200 Belgian troopers attempted to set up a fortified position in the old brewery in Halen but were driven out when the Germans brought up field artillery. Belgian engineers had blown the bridge over the Gete but the structure only partly collapsed and the Germans got c.  1,000 troops into the centre of Halen. The main Belgian defence line was west of Halen, in terrain which gave only an obstructed view to the attacker. The 17th and 3rd cavalry brigades assisted the Jäger in and south of Halen, which enabled artillery to be brought to the fringe of the village. Attacks into the cornfields beyond were repulsed with many casualties, with some cavalry becoming trapped by wire fences. The brigade is destroyed.... Rode in against infantry, artillery and machine-guns, hung up on the wire, fell into a sunken road, all shot down. — Maximilian von Poseck The Jäger were also repulsed despite support from the 2nd Guards Machine-gun Detachment and dismounted cavalry sharpshooters. Towards the end of the day, Marwitz broke off the engagement; the 2nd Cavalry Division retired towards Hasselt and the 4th Cavalry Division withdrew to Alken. Aftermath : De Witte repulsed the German cavalry attacks by ordering the cavalry, which included a company of cyclists and one of pioneers, to fight dismounted and meet the attack with massed rifle fire. Significant casualties were inflicted upon the Germans. The German cavalry had managed to obscure the operations on the German right flank, established a front parallel with Liège and discovered the positions of the Belgian field army but had not been able to penetrate beyond the Belgian front line and reconnoitre Belgian dispositions beyond. Although a Belgian victory, the battle had little strategic effect and the Germans later besieged and captured the fortified areas of Namur, Liège and Antwerp, on which Belgian strategy hinged. The German advance was stopped at the Battle of the Yser at the end of October 1914, by which time the Germans had driven Belgian and Allied troops out of most of Belgium and imposed a military government. The German 4th Cavalry Division lost 501 men and c.  848 horses during the battle, casualty rates of 16 percent and 28 percent.Total casualties of the 2nd and 4th cavalry divisions were 150 dead, 600 wounded and 200–300 prisoners. The Belgian army had 1,122 casualties, including 160 dead and 320 wounded. Until the German advance into France began, the 2nd Cavalry Division remained in the vicinity of Hasselt to guard the area near the Gete and the 4th Cavalry Division moved south on 13 August to the area around Loon and then moved towards the south-east of Tienen and joined the 9th Cavalry Division, which had crossed the Meuse on 14 August. On 16 August, Marwitz advanced with the two divisions to Opprebais and Chaumont-Gistoux, where skirmishing with cavalry and artillery occurred, before meeting infantry who were well dug-in. Next day the cavalry slowly retired towards Hannut
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 12:39:32
  • Geographical coordinates of the taken: 50°55'37"N - 5°5'29"O
  • Kanon uit 1917 Canon from 1917 De Slag der Zilveren Helmen, geleverd op 12 augustus 1914, vond te Halen plaats. De Duitsers hadden bij het begin van de Eerste Wereldoorlog al enkele forten rond Luik veroverd en de Gete werd door de Belgische legerleiding gekozen als natuurlijke verdedigingslijn om de opmars van de Duitsers in noordelijke richting te verhinderen. Op 11 augustus was de Belgische legerleiding ervan overtuigd dat de Duitsers, die in noordelijke richting optrokken vanuit Sint-Truiden, Borgloon en Hasselt, Diest zouden bedreigen. Generaal De Witte moest met een beperkte legermacht een linie die liep van Drieslinter tot Halen verdedigen (14 km). 's Avonds, tijdens een vergadering in Hotel Jordens in Kortenaken overtuigden jongere officieren De Witte ervan zich te voet te verdedigen omdat de twee Duitse Jagersbataljons ieder over zes Maxim machinegeweren beschikten. In de morgen van 12 augustus ontving het hoofdkwartier van het Belgisch leger in Leuven via telefoon en telegraaf berichten over het groot aantal Duitsers dat in de richting van Halen optrok om daar via de brug de Gete over te steken. Men stuurde de 4e Brigade als versterking naar De Witte. De Belgische troepen bestonden uit de Cavalerie Divisie en eenheden van de 4e Gemengde Brigade onder leiding van luitenant-generaal De Witte. De Duitse troepen bestonden uit eenheden van het 2e Duitse Ruiterijkorps onder leiding van General der Kavallerie von der Marwits. Cyclisten van de 3e compagnie openden bij de Getebrug om 8u10 het vuur op een twaalftal ruiters die van Herk-de-Stad richting Halen marcheerden. Van het twaalftal ruiters werden er vier gedood en twee raakten gewond. Ook werd één Duitser gevangengenomen. Het tweehonderdtal Belgen, die intussen over twee Hotchkiss-mitrailleurs beschikten, installeerden hun verdediging rond een (thans verdwenen) brouwerij maar werden, toen de Duitsers artillerie lieten aanrukken, samen met een groot deel van de Halense bevolking verdreven. Pioniers (genietroepen van de Cyclisten) dynamiteerden de brug, die maar gedeeltelijk instortte, waardoor een duizendtal Duitsers Halen kon bezetten. Deze gemakkelijke overwinning was er mee de oorzaak van dat de Duitsers later overmoedige cavalerieaanvallen zouden lanceren. De Belgische generaal Adolf Proost had van De Witte de opdracht gekregen zijn lansiers tussen het bos van Loksbergen en de oostzijde van het dorp op te stellen. Hij was voorzichtig genoeg om eerst het terrein te verkennen en merkte dat het terrein voor hem, richting Halen, zeer onoverzichtelijk was en de Duitsers ongemerkt konden naderen. Hij verkoos zijn lansiers op te stellen bij een boerderij, de IJzerwinning, die het centraal punt van de verdediging werd en waarlangs een weg liep van noord naar zuid. De 2e Gidsen posteerden zich ten noorden van de Rohtemmolen; de 1e Gidsen meer naar het westen, aan de zoom van de nu verdwenen Loksbergse bossen. Vier kanonnen van de bereden artillerie, vlak achter de top van de Mettenberg, bestreken het terrein tot Halen. Ook op de Bokkenberg was er Belgische artillerie aanwezig. Cyclisten betrokken posities in Zelk. De Duitse cavalerie, overtuigd van haar superioriteit en met een verlangen om nog eens storm te lopen, koos voor een regelrechte cavalerieaanval in de oude stijl, in galop en met getrokken sabel. Toen het 17e en 18e regiment Dragonders Halen binnenreed ontstond er een concentratie van Duitse troepen die plots door de Belgische artillerie onder vuur werd genomen. De eerste Duitse stormlopen wilden met hen afrekenen. Ondertussen waren de Cyclisten, die de brug over de Gete in Halen prijsgegeven hadden, ontplooid op een plateau ten noorden van de IJzerbeek, tussen het vuur van de Duitsers in Halen en de Belgische Lansierskarabijnen rond de IJzerwinning. Ze kregen de tijd niet om zich in te graven en werden aangepakt door infiltrerende Duitse Jagers. Van de Cyclisten sneuvelden er 30 en meer dan 100 raakten gewond. Tussen 13:00 en 14:00 zette een eskadron van het 17e Dragonders zich vanuit Halen in beweging richting Zelk. Daar werden ze afgeslacht door de Belgen; tien paarden zonder ruiter bereikten de barricade; Rittmeister von Bodecker, de eskadroncommandant, werd gevangengenomen. De slag, alhoewel beperkt in omvang, wordt door historici beschouwd als de laatste grote cavaleriecharge met de blanke sabel in West-Europa. Het was een tijdelijk succes voor het Belgisch leger; het moest zich nadien snel terugtrekken op de vesting Antwerpen. Heinz Guderian, een Duits generaal, wijdde er in zijn boek Achtung: Panzer! uit 1937 een heel hoofdstuk aan om aan te tonen dat zelfs de dapperste cavalerieaanval tot mislukken gedoemd is als de vijand zich maar hardnekkig verzet met moderne vuurwapens. Tijdens de slag sneuvelden 160 Belgen; de Duitse en Belgische cavalerietroepen verloren meer dan 400 paarden. Aan de andere kant sneuvelden 140 Duitsers, 600 raakten gewond en meer dan 200 werden gevangengenomen. De Belgische gesneuvelde soldaten liggen begraven op de Belgische militaire begraafplaats van Halen. De slag was ook de eerste actie waar de Rode Kruisafdeling van Diest, opgericht in 1914 en een van de oudste afdelingen van België, actief was. Meer dan 500 gewonden werden vanop het slagveld afgevoerd naar Diest waar zowel Belgen als Duitsers in aparte zalen de nodige zorgen kregen volgens de Rode Kruisprincipes. In de Engelstalige literatuur is deze slag bekend als de Slag bij Halen. De benaming "Slag der Zilveren Helmen" gaat terug op het gelijknamige gedicht van August Cuppens, in 1914 pastoor van Loksbergen, en verwijst naar de hoofdbescherming van de Duitse kurassiers die na de slag her en der opgeraapt konden worden. Met deze naamgeving werd ook een link gelegd naar een overwinning van het graafschap Vlaanderen op Frankrijk in 1302, de Guldensporenslag, die historiografisch belangrijk is in de negentiende eeuwse Belgische bewustwording en de groei van de Vlaamse Beweging die daarop volgde. The Battle of Halen (also Haelen or the Battle of the Silver Helmets, Dutch: Slag der Zilveren Helmen, French: Bataille des casques d'argent, because of the many cavalry helmets left behind on the battlefield by the German cuirassiers) took place on 12 August 1914 at the beginning of the First World War and was a cavalry encounter between German forces led by Georg von der Marwitz and Belgian troops led by Léon de Witte. In 1914, Halen was a small market town and a convenient river crossing of the Gete River; the town was also on the principal axis of advance of the Imperial German army. The battle was a tactical victory for the Belgians but did little to delay the German invasion of Belgium. On 3 August the Belgian government refused a German ultimatum and the British government guaranteed military support to Belgium if Germany invaded. Germany declared war on France, the British government ordered general mobilisation and Italy declared neutrality. On 4 August, the British government sent an ultimatum to Germany and declared war on Germany at midnight on 4/5 August, Central European time. Belgium severed diplomatic relations with Germany and Germany declared war on Belgium. German troops crossed the Belgian frontier and attacked Liège. A week after the German invasion, German cavalry had been operating towards Hasselt and Diest, which threatened the left flank of the army on the Gete. Belgian general headquarters chose Halen as a place to delay the advance and make time to complete an orderly retreat to the west. The Belgian Cavalry Division was sent from Sint-Truiden to Budingen and Halen, to extend the Belgian left flank. The German II Cavalry Corps under General Georg von der Marwitz was ordered to conduct reconnaissance towards Antwerp, Brussels and Charleroi and by 7 August, had found that the area to a line from Diest to Huy empty of Belgian and Allied troops. Belgian and French troops were rumoured to be between Tienen and Huy; Marwitz advanced to the north, towards parties of Belgian cavalry, which had retired towards Diest. On 11 August, large bodies of German cavalry, artillery and infantry had been seen by Belgian cavalry scouts in the area from Sint-Truiden to Hasselt and Diest. Belgian headquarters therefore anticipated a German advance towards Hasselt and Diest. To block the German advance the Belgian Cavalry Division, commanded by Lieutenant-General Léon de Witte, was sent to guard the bridge over the River Gete at Halen. During an evening meeting, the Belgian general staff convinced de Witte to fight a dismounted action, to negate the German numerical advantage. General de Witte had garrisoned the Gete crossings at Diest, Halen, Geetbets and Budingen. The main road from Hasselt to Diest passed through this village, most of which was on the left bank. If captured, Loksbergen and Waanrode would be outflanked and the left wing of the Belgian army threatened. General de Witte used Halen as an outpost and concentrated a battalion of cyclist infantry and dismounted cavalry behind the village, from Zelk to Velpen and the hamlet of Liebroek, to act as a line of resistance if Halen was captured. The German cavalry did not begin to move until 12 August due to the fatigue of the horses caused by the intense summer heat and a lack of oats. The 2nd Cavalry Division (Major-General von Krane) advanced through Hasselt to Spalbeek and the 4th Cavalry Division (Lieutenant-General Otto von Garnier) advanced via Alken to Stevoort. The Belgian Headquarters discovered from intercepted wireless messages that German troops were advancing towards de Witte's position and sent the 4th Infantry Brigade to reinforce the Cavalry Division. Marwitz ordered the 4th Cavalry Division to cross the Gete and at 8:45 a.m. the 7th and 9th Jäger battalions advanced. A German scouting party advancing from Herk-de-Stad came under fire from Belgian troops and c.  200 Belgian troopers attempted to set up a fortified position in the old brewery in Halen but were driven out when the Germans brought up field artillery. Belgian engineers had blown the bridge over the Gete but the structure only partly collapsed and the Germans got c.  1,000 troops into the centre of Halen. The main Belgian defence line was west of Halen, in terrain which gave only an obstructed view to the attacker. The 17th and 3rd cavalry brigades assisted the Jäger in and south of Halen, which enabled artillery to be brought to the fringe of the village. Attacks into the cornfields beyond were repulsed with many casualties, with some cavalry becoming trapped by wire fences. The brigade is destroyed.... Rode in against infantry, artillery and machine-guns, hung up on the wire, fell into a sunken road, all shot down. — Maximilian von Poseck The Jäger were also repulsed despite support from the 2nd Guards Machine-gun Detachment and dismounted cavalry sharpshooters. Towards the end of the day, Marwitz broke off the engagement; the 2nd Cavalry Division retired towards Hasselt and the 4th Cavalry Division withdrew to Alken. Aftermath : De Witte repulsed the German cavalry attacks by ordering the cavalry, which included a company of cyclists and one of pioneers, to fight dismounted and meet the attack with massed rifle fire. Significant casualties were inflicted upon the Germans. The German cavalry had managed to obscure the operations on the German right flank, established a front parallel with Liège and discovered the positions of the Belgian field army but had not been able to penetrate beyond the Belgian front line and reconnoitre Belgian dispositions beyond. Although a Belgian victory, the battle had little strategic effect and the Germans later besieged and captured the fortified areas of Namur, Liège and Antwerp, on which Belgian strategy hinged. The German advance was stopped at the Battle of the Yser at the end of October 1914, by which time the Germans had driven Belgian and Allied troops out of most of Belgium and imposed a military government. The German 4th Cavalry Division lost 501 men and c.  848 horses during the battle, casualty rates of 16 percent and 28 percent.Total casualties of the 2nd and 4th cavalry divisions were 150 dead, 600 wounded and 200–300 prisoners. The Belgian army had 1,122 casualties, including 160 dead and 320 wounded. Until the German advance into France began, the 2nd Cavalry Division remained in the vicinity of Hasselt to guard the area near the Gete and the 4th Cavalry Division moved south on 13 August to the area around Loon and then moved towards the south-east of Tienen and joined the 9th Cavalry Division, which had crossed the Meuse on 14 August. On 16 August, Marwitz advanced with the two divisions to Opprebais and Chaumont-Gistoux, where skirmishing with cavalry and artillery occurred, before meeting infantry who were well dug-in. Next day the cavalry slowly retired towards Hannut.
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Find the Best Accomodations located to Halen, Flamande
  • New deals listed every day
  • FREE cancellation on most rooms!
  • No booking fees, Save money!, Best Price Guaranteed
  • Manage your booking on the go
  • Book last minute without a credit card!
  • Find out more at Booking.com Reviews
Hotel Halen
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 12:43:25
  • Geographical coordinates of the taken: 50°55'43"N - 5°5'32"O
  • Molen van Rotem Watermill of Rotem Voormalige watermolen op de Velpe. Circa 1422 werd door de cisterciënzerinnen van Mariëndal een molen gebouwd op de Velpe, die voor 1646 verdwenen was, aangezien op dat ogenblik de huidige molen gebouwd werd (datering in zwarte baksteen op de noordgevel, en zelfde jaartal op een balk in de woonplaats); het jaartal 1777 op een gevelsteen in de zuidgevel verwijst naar een vernieuwing van deze gevel; de molen bleef in het bezit van de abdij tot kort voor de Franse revolutie, toen hij verkocht werd aan de abdij van Nonnen-Mielen bij Sint-Truiden; tijdens de Franse bezetting ging hij over in privé-bezit; sinds 1961 buiten bedrijf. Alleen het molenhuis is oorspronkelijk, de andere delen onder meer het torenachtig element zijn recente toevoegingen (1925 en later). Bakstenen molenhuis van één bouwlaag en vijf traveeën onder zadeldak (mechanische pannen), afgewolfd aan de rechterzijde, en voorzien van een getrapt dakvenster boven de eerste travee (tichelen), een dakvenster boven de deurtravee en een houten laadvenster boven de vierde travee. Verschillende ijzerzandstenen elementen: de hoekband links en resten van de plint. Verankerd bakstenen gebouw, voorzien van ijzerzandstenen steigergaten, bakstenen rondboogvensters, een zoldervenster met ijzerzandstenen onderdorpel en een overluifelde rondboogdeur met een boog van ijzerzandsteen. De recentere (1777) zuidgevel is voorzien van een zandstenen plint, hoekstenen en rechthoekige vensters in een vlakke, zandstenen omlijsting. De noordelijke zijgevel is voorzien van een aandak met vlechtingen. Buitenwerk: sluisgestel en stoel verbouwd in beton. Recent ijzeren onderslagrad, met houten schoepen; houten molenboom met ijzeren tap. Peulen en blok verdwenen, en tap rust op eerder onlogische wijze op cementen snelbouwsteen. Binnenwerk: houten staande werk, met balk gedateerd "1760". Houten drijfwerk: tap molenboorn draait in houten pan; draaibeweging van molenboom overgebracht door verticaal groot-tandrad naar houten rondsel op verticale boom; horizontaal groot-tandrad naar twee horizontale rondsels op ijzeren staakijzers. Opmerkelijk is dat deze laatste overbrenging zich boven de twee maalgangen bevindt. Maalstenen in houten steenkist. In dakgebint: kalander voor het ophalen der maalstenen. Aan de overzijde van de straat, dienstgebouw van zes traveeën met stallen en dwarsschuur, ingekort aan de rechterzijde. Grotendeels versteende vakwerkbouw onder zadeldak (mechanische pannen), met rechthoekige muuropeningen onder houten lateien. The mill of "Rothem" is situated on a side arm of the river "Velpe", a stone's throw from the battlefield of the Silver Helmets (1914) and is one of the best known regional and historical sights in Halen. The original mill dates from the beginning of the 15th century, but was largely destroyed before 1646. After all, the current mill was built at that moment, as witnessed by the black bricks in the facade of the building itself. The mill was at that time part of the Cistercian abbey Mariënrode, has undergone several owner changes since the French Revolution and has been in private ownership since 2000. The mill is currently being restored with the support of the city of Halen.
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 12:45:51
  • Geographical coordinates of the taken: 50°55'43"N - 5°5'32"O
  • Molen van Rotem Watermill of Rotem Voormalige watermolen op de Velpe. Circa 1422 werd door de cisterciënzerinnen van Mariëndal een molen gebouwd op de Velpe, die voor 1646 verdwenen was, aangezien op dat ogenblik de huidige molen gebouwd werd (datering in zwarte baksteen op de noordgevel, en zelfde jaartal op een balk in de woonplaats); het jaartal 1777 op een gevelsteen in de zuidgevel verwijst naar een vernieuwing van deze gevel; de molen bleef in het bezit van de abdij tot kort voor de Franse revolutie, toen hij verkocht werd aan de abdij van Nonnen-Mielen bij Sint-Truiden; tijdens de Franse bezetting ging hij over in privé-bezit; sinds 1961 buiten bedrijf. Alleen het molenhuis is oorspronkelijk, de andere delen onder meer het torenachtig element zijn recente toevoegingen (1925 en later). Bakstenen molenhuis van één bouwlaag en vijf traveeën onder zadeldak (mechanische pannen), afgewolfd aan de rechterzijde, en voorzien van een getrapt dakvenster boven de eerste travee (tichelen), een dakvenster boven de deurtravee en een houten laadvenster boven de vierde travee. Verschillende ijzerzandstenen elementen: de hoekband links en resten van de plint. Verankerd bakstenen gebouw, voorzien van ijzerzandstenen steigergaten, bakstenen rondboogvensters, een zoldervenster met ijzerzandstenen onderdorpel en een overluifelde rondboogdeur met een boog van ijzerzandsteen. De recentere (1777) zuidgevel is voorzien van een zandstenen plint, hoekstenen en rechthoekige vensters in een vlakke, zandstenen omlijsting. De noordelijke zijgevel is voorzien van een aandak met vlechtingen. Buitenwerk: sluisgestel en stoel verbouwd in beton. Recent ijzeren onderslagrad, met houten schoepen; houten molenboom met ijzeren tap. Peulen en blok verdwenen, en tap rust op eerder onlogische wijze op cementen snelbouwsteen. Binnenwerk: houten staande werk, met balk gedateerd "1760". Houten drijfwerk: tap molenboorn draait in houten pan; draaibeweging van molenboom overgebracht door verticaal groot-tandrad naar houten rondsel op verticale boom; horizontaal groot-tandrad naar twee horizontale rondsels op ijzeren staakijzers. Opmerkelijk is dat deze laatste overbrenging zich boven de twee maalgangen bevindt. Maalstenen in houten steenkist. In dakgebint: kalander voor het ophalen der maalstenen. Aan de overzijde van de straat, dienstgebouw van zes traveeën met stallen en dwarsschuur, ingekort aan de rechterzijde. Grotendeels versteende vakwerkbouw onder zadeldak (mechanische pannen), met rechthoekige muuropeningen onder houten lateien. The mill of "Rothem" is situated on a side arm of the river "Velpe", a stone's throw from the battlefield of the Silver Helmets (1914) and is one of the best known regional and historical sights in Halen. The original mill dates from the beginning of the 15th century, but was largely destroyed before 1646. After all, the current mill was built at that moment, as witnessed by the black bricks in the facade of the building itself. The mill was at that time part of the Cistercian abbey Mariënrode, has undergone several owner changes since the French Revolution and has been in private ownership since 2000. The mill is currently being restored with the support of the city of Halen.
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 12:40:16
  • Geographical coordinates of the taken: 50°55'37"N - 5°5'30"O
  • August Cuppens gedicht August Cuppens poem August Cuppens (Beringen, 22 mei 1862 – Loksbergen, 1 mei 1924) was een Vlaams dichter en priester. Hij was de oudste zoon van Toon Cuppens, postbode en Rosalie Bomans. Hij studeerde in het college in Beringen en ging in 1880 naar het Kleinseminarie van Sint-Truiden. Daarna studeerde hij in Luik waar hij tot priester gewijd werd op 9 april 1886. Samen met zijn medestudenten Jacob Lenaerts en Jan Mathijs Winters stichtte hij in 1885 het tijdschrift " 't Daghet in den Oosten", een taal- en volkskundig weekblad voor de provincie Limburg. Na zijn priesteropleiding werd August Cuppens aangesteld als kapelaan in het Waalse Ans. Daarna werd hij in 1888 naar Verviers gestuurd. In 1895 werd hij rector van de Armenzusters in Luik en in 1899 kon hij terug naar Limburg als pastoor van Loksbergen. Op zijn pastorie ontving hij geregeld kunstenaars en schrijvers, zoals Hugo Verriest, Stijn Streuvels, Maria Belpaire, Alice Nahon, Jef Lynen en Jozef Geurts, de directeur van het college te Beringen. Hij onderhield een levendige briefwisseling met Guido Gezelle en Maria Belpaire. Cuppens vertaalde onder meer 58 gedichten van Gezelle naar het Frans. Hij schreef proza, poëzie en toneel. Van zijn hand verschenen vier dichtbundels en zeer vele bijdragen in allerlei letterkundige tijdschriften. In 1900 stond August Cuppens samen met Maria Belpaire, Lodewijk Scharpé en Emiel Vliebergh aan de wieg van het tijdschrift Dietsche Warande en Belfort. Door het ondersteunen van Nederlandstalige literatuur zou dit tijdschrift ook een rol spelen in de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. August Cuppens liet zich in deze niet onbetuigd en zou via Maria Belpaire er bij de koningin op aandringen om gedichten van hem te verspreiden onder de soldaten aan het front. In 1904 verscheen de dichtbundel: 'Een Rooske van Overzee'. In 1908 neemt Cuppens de leiding over van "’t Daghet in den Oosten". Met het uitbreken van de eerste wereldoorlog wordt de uitgave ervan gestaakt. In 1914 schreef August Cuppens het gelegenheidsgedicht: "De Slag der zilveren helmen", na een gevecht tussen Duitse en Belgische troepen te Halen op 12 augustus 1914. Hij heeft ook de mondelinge verhalen van Limburg verzameld en opgetekend in een boek “Vertellingen uit Limburg” (1923), dat geïllustreerd werd met pentekeningen van de in die tijd te Halen verblijvende Gaston Wallaert. August Cuppens is het meest bekend door de tekst van het lied Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen dat hij maakte met de componist Lodewijk De Vocht. Hij overleed op 1 mei 1924 op 62-jarige leeftijd te Loksbergen. August Cuppens (Beringen, 22 May 1862 - Loksbergen, 1 May 1924) was a Belgian poet and priest. He was the eldest son of Toon Cuppens, postman and Rosalie Bomans. He studied at the college in Beringen and went to the Minor Seminary of Sint-Truiden in 1880. He then studied in Liège where he was ordained a priest on April 9, 1886. Together with his fellow students Jacob Lenaerts and Jan Mathijs Winters, he founded the magazine "Het Daghet in de Oosten" in 1885, a language and folk magazine for the province Limburg. After his priesthood training, August Cuppens was appointed chaplain in Ans, Walloon. He was then sent to Verviers in 1888. In 1895 he became rector of the Armen Sisters in Liège and in 1899 he was able to return to Limburg as pastor of Loksbergen. At his parsonage he regularly received artists and writers such as Hugo Verriest, Stijn Streuvels, Maria Belpaire, Alice Nahon, Jef Lynen and Jozef Geurts, the director of the college in Beringen. He maintained a lively correspondence with Guido Gezelle and Maria Belpaire. Cuppens translated, among other things, 58 poems from Gezelle into French. He wrote prose, poetry and theater. He published four volumes of poetry and many contributions in various literary journals. In 1900, August Cuppens, Maria Belpaire, Lodewijk Scharpé and Emiel Vliebergh, were the founders of the Dietsche Warande and Belfort magazines. By supporting Dutch-language literature, this magazine would also play a role in the Flemish emancipation struggle. August Cuppens did not express himself in this and would, through Maria Belpaire, urge the queen to distribute poems from him to the soldiers at the front. In 1904 the collection of poems appeared: 'Een Rooske van Overzee'. In 1908 Cuppens takes over the management of "'t Daghet in de Oosten". With the outbreak of the First World War, its publication is stopped. In 1914 August Cuppens wrote the occasional poem: "The Battle of the Silver Helmets", after a battle between German and Belgian troops in Halen on 12 August 1914. He also collected the oral stories from Limburg and recorded them in a book “Vertellingen uit Limburg” (1923), which was illustrated with pen drawings of Gaston Wallaert, who was staying at that time in Halen. August Cuppens is best known for the lyrics of the song Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen that he made with the composer Lodewijk De Vocht. He died on 1 May 1924 at the age of 62 in Loksbergen.
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Halen
Halen
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2019-06-02 13:01:29
  • Geographical coordinates of the taken: 50°56'11"N - 5°5'54"O
  • Zilveren Helmen monument Battle of Haelen monument De Slag der Zilveren Helmen, geleverd op 12 augustus 1914, vond te Halen plaats. De Duitsers hadden bij het begin van de Eerste Wereldoorlog al enkele forten rond Luik veroverd en de Gete werd door de Belgische legerleiding gekozen als natuurlijke verdedigingslijn om de opmars van de Duitsers in noordelijke richting te verhinderen. Op 11 augustus was de Belgische legerleiding ervan overtuigd dat de Duitsers, die in noordelijke richting optrokken vanuit Sint-Truiden, Borgloon en Hasselt, Diest zouden bedreigen. Generaal De Witte moest met een beperkte legermacht een linie die liep van Drieslinter tot Halen verdedigen (14 km). 's Avonds, tijdens een vergadering in Hotel Jordens in Kortenaken overtuigden jongere officieren De Witte ervan zich te voet te verdedigen omdat de twee Duitse Jagersbataljons ieder over zes Maxim machinegeweren beschikten. In de morgen van 12 augustus ontving het hoofdkwartier van het Belgisch leger in Leuven via telefoon en telegraaf berichten over het groot aantal Duitsers dat in de richting van Halen optrok om daar via de brug de Gete over te steken. Men stuurde de 4e Brigade als versterking naar De Witte. De Belgische troepen bestonden uit de Cavalerie Divisie en eenheden van de 4e Gemengde Brigade onder leiding van luitenant-generaal De Witte. De Duitse troepen bestonden uit eenheden van het 2e Duitse Ruiterijkorps onder leiding van General der Kavallerie von der Marwits. Cyclisten van de 3e compagnie openden bij de Getebrug om 8u10 het vuur op een twaalftal ruiters die van Herk-de-Stad richting Halen marcheerden. Van het twaalftal ruiters werden er vier gedood en twee raakten gewond. Ook werd één Duitser gevangengenomen. Het tweehonderdtal Belgen, die intussen over twee Hotchkiss-mitrailleurs beschikten, installeerden hun verdediging rond een (thans verdwenen) brouwerij maar werden, toen de Duitsers artillerie lieten aanrukken, samen met een groot deel van de Halense bevolking verdreven. Pioniers (genietroepen van de Cyclisten) dynamiteerden de brug, die maar gedeeltelijk instortte, waardoor een duizendtal Duitsers Halen kon bezetten. Deze gemakkelijke overwinning was er mee de oorzaak van dat de Duitsers later overmoedige cavalerieaanvallen zouden lanceren. De Belgische generaal Adolf Proost had van De Witte de opdracht gekregen zijn lansiers tussen het bos van Loksbergen en de oostzijde van het dorp op te stellen. Hij was voorzichtig genoeg om eerst het terrein te verkennen en merkte dat het terrein voor hem, richting Halen, zeer onoverzichtelijk was en de Duitsers ongemerkt konden naderen. Hij verkoos zijn lansiers op te stellen bij een boerderij, de IJzerwinning, die het centraal punt van de verdediging werd en waarlangs een weg liep van noord naar zuid. De 2e Gidsen posteerden zich ten noorden van de Rohtemmolen; de 1e Gidsen meer naar het westen, aan de zoom van de nu verdwenen Loksbergse bossen. Vier kanonnen van de bereden artillerie, vlak achter de top van de Mettenberg, bestreken het terrein tot Halen. Ook op de Bokkenberg was er Belgische artillerie aanwezig. Cyclisten betrokken posities in Zelk. De Duitse cavalerie, overtuigd van haar superioriteit en met een verlangen om nog eens storm te lopen, koos voor een regelrechte cavalerieaanval in de oude stijl, in galop en met getrokken sabel. Toen het 17e en 18e regiment Dragonders Halen binnenreed ontstond er een concentratie van Duitse troepen die plots door de Belgische artillerie onder vuur werd genomen. De eerste Duitse stormlopen wilden met hen afrekenen. Ondertussen waren de Cyclisten, die de brug over de Gete in Halen prijsgegeven hadden, ontplooid op een plateau ten noorden van de IJzerbeek, tussen het vuur van de Duitsers in Halen en de Belgische Lansierskarabijnen rond de IJzerwinning. Ze kregen de tijd niet om zich in te graven en werden aangepakt door infiltrerende Duitse Jagers. Van de Cyclisten sneuvelden er 30 en meer dan 100 raakten gewond. Tussen 13:00 en 14:00 zette een eskadron van het 17e Dragonders zich vanuit Halen in beweging richting Zelk. Daar werden ze afgeslacht door de Belgen; tien paarden zonder ruiter bereikten de barricade; Rittmeister von Bodecker, de eskadroncommandant, werd gevangengenomen. De slag, alhoewel beperkt in omvang, wordt door historici beschouwd als de laatste grote cavaleriecharge met de blanke sabel in West-Europa. Het was een tijdelijk succes voor het Belgisch leger; het moest zich nadien snel terugtrekken op de vesting Antwerpen. Heinz Guderian, een Duits generaal, wijdde er in zijn boek Achtung: Panzer! uit 1937 een heel hoofdstuk aan om aan te tonen dat zelfs de dapperste cavalerieaanval tot mislukken gedoemd is als de vijand zich maar hardnekkig verzet met moderne vuurwapens. Tijdens de slag sneuvelden 160 Belgen; de Duitse en Belgische cavalerietroepen verloren meer dan 400 paarden. Aan de andere kant sneuvelden 140 Duitsers, 600 raakten gewond en meer dan 200 werden gevangengenomen. De Belgische gesneuvelde soldaten liggen begraven op de Belgische militaire begraafplaats van Halen. De slag was ook de eerste actie waar de Rode Kruisafdeling van Diest, opgericht in 1914 en een van de oudste afdelingen van België, actief was. Meer dan 500 gewonden werden vanop het slagveld afgevoerd naar Diest waar zowel Belgen als Duitsers in aparte zalen de nodige zorgen kregen volgens de Rode Kruisprincipes. In de Engelstalige literatuur is deze slag bekend als de Slag bij Halen. De benaming "Slag der Zilveren Helmen" gaat terug op het gelijknamige gedicht van August Cuppens, in 1914 pastoor van Loksbergen, en verwijst naar de hoofdbescherming van de Duitse kurassiers die na de slag her en der opgeraapt konden worden. Met deze naamgeving werd ook een link gelegd naar een overwinning van het graafschap Vlaanderen op Frankrijk in 1302, de Guldensporenslag, die historiografisch belangrijk is in de negentiende eeuwse Belgische bewustwording en de groei van de Vlaamse Beweging die daarop volgde. The Battle of Halen (also Haelen or the Battle of the Silver Helmets, Dutch: Slag der Zilveren Helmen, French: Bataille des casques d'argent, because of the many cavalry helmets left behind on the battlefield by the German cuirassiers) took place on 12 August 1914 at the beginning of the First World War and was a cavalry encounter between German forces led by Georg von der Marwitz and Belgian troops led by Léon de Witte. In 1914, Halen was a small market town and a convenient river crossing of the Gete River; the town was also on the principal axis of advance of the Imperial German army. The battle was a tactical victory for the Belgians but did little to delay the German invasion of Belgium. On 3 August the Belgian government refused a German ultimatum and the British government guaranteed military support to Belgium if Germany invaded. Germany declared war on France, the British government ordered general mobilisation and Italy declared neutrality. On 4 August, the British government sent an ultimatum to Germany and declared war on Germany at midnight on 4/5 August, Central European time. Belgium severed diplomatic relations with Germany and Germany declared war on Belgium. German troops crossed the Belgian frontier and attacked Liège. A week after the German invasion, German cavalry had been operating towards Hasselt and Diest, which threatened the left flank of the army on the Gete. Belgian general headquarters chose Halen as a place to delay the advance and make time to complete an orderly retreat to the west. The Belgian Cavalry Division was sent from Sint-Truiden to Budingen and Halen, to extend the Belgian left flank. The German II Cavalry Corps under General Georg von der Marwitz was ordered to conduct reconnaissance towards Antwerp, Brussels and Charleroi and by 7 August, had found that the area to a line from Diest to Huy empty of Belgian and Allied troops. Belgian and French troops were rumoured to be between Tienen and Huy; Marwitz advanced to the north, towards parties of Belgian cavalry, which had retired towards Diest. On 11 August, large bodies of German cavalry, artillery and infantry had been seen by Belgian cavalry scouts in the area from Sint-Truiden to Hasselt and Diest. Belgian headquarters therefore anticipated a German advance towards Hasselt and Diest. To block the German advance the Belgian Cavalry Division, commanded by Lieutenant-General Léon de Witte, was sent to guard the bridge over the River Gete at Halen. During an evening meeting, the Belgian general staff convinced de Witte to fight a dismounted action, to negate the German numerical advantage. General de Witte had garrisoned the Gete crossings at Diest, Halen, Geetbets and Budingen. The main road from Hasselt to Diest passed through this village, most of which was on the left bank. If captured, Loksbergen and Waanrode would be outflanked and the left wing of the Belgian army threatened. General de Witte used Halen as an outpost and concentrated a battalion of cyclist infantry and dismounted cavalry behind the village, from Zelk to Velpen and the hamlet of Liebroek, to act as a line of resistance if Halen was captured. The German cavalry did not begin to move until 12 August due to the fatigue of the horses caused by the intense summer heat and a lack of oats. The 2nd Cavalry Division (Major-General von Krane) advanced through Hasselt to Spalbeek and the 4th Cavalry Division (Lieutenant-General Otto von Garnier) advanced via Alken to Stevoort. The Belgian Headquarters discovered from intercepted wireless messages that German troops were advancing towards de Witte's position and sent the 4th Infantry Brigade to reinforce the Cavalry Division. Marwitz ordered the 4th Cavalry Division to cross the Gete and at 8:45 a.m. the 7th and 9th Jäger battalions advanced. A German scouting party advancing from Herk-de-Stad came under fire from Belgian troops and c.  200 Belgian troopers attempted to set up a fortified position in the old brewery in Halen but were driven out when the Germans brought up field artillery. Belgian engineers had blown the bridge over the Gete but the structure only partly collapsed and the Germans got c.  1,000 troops into the centre of Halen. The main Belgian defence line was west of Halen, in terrain which gave only an obstructed view to the attacker. The 17th and 3rd cavalry brigades assisted the Jäger in and south of Halen, which enabled artillery to be brought to the fringe of the village. Attacks into the cornfields beyond were repulsed with many casualties, with some cavalry becoming trapped by wire fences. The brigade is destroyed.... Rode in against infantry, artillery and machine-guns, hung up on the wire, fell into a sunken road, all shot down. — Maximilian von Poseck The Jäger were also repulsed despite support from the 2nd Guards Machine-gun Detachment and dismounted cavalry sharpshooters. Towards the end of the day, Marwitz broke off the engagement; the 2nd Cavalry Division retired towards Hasselt and the 4th Cavalry Division withdrew to Alken. Aftermath : De Witte repulsed the German cavalry attacks by ordering the cavalry, which included a company of cyclists and one of pioneers, to fight dismounted and meet the attack with massed rifle fire. Significant casualties were inflicted upon the Germans. The German cavalry had managed to obscure the operations on the German right flank, established a front parallel with Liège and discovered the positions of the Belgian field army but had not been able to penetrate beyond the Belgian front line and reconnoitre Belgian dispositions beyond. Although a Belgian victory, the battle had little strategic effect and the Germans later besieged and captured the fortified areas of Namur, Liège and Antwerp, on which Belgian strategy hinged. The German advance was stopped at the Battle of the Yser at the end of October 1914, by which time the Germans had driven Belgian and Allied troops out of most of Belgium and imposed a military government. The German 4th Cavalry Division lost 501 men and c.  848 horses during the battle, casualty rates of 16 percent and 28 percent.Total casualties of the 2nd and 4th cavalry divisions were 150 dead, 600 wounded and 200–300 prisoners. The Belgian army had 1,122 casualties, including 160 dead and 320 wounded. Until the German advance into France began, the 2nd Cavalry Division remained in the vicinity of Hasselt to guard the area near the Gete and the 4th Cavalry Division moved south on 13 August to the area around Loon and then moved towards the south-east of Tienen and joined the 9th Cavalry Division, which had crossed the Meuse on 14 August. On 16 August, Marwitz advanced with the two divisions to Opprebais and Chaumont-Gistoux, where skirmishing with cavalry and artillery occurred, before meeting infantry who were well dug-in. Next day the cavalry slowly retired towards Hannut
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Sunrise with Mist
Sunrise with Mist
  • Author: Martine Lambrechts Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-10-08 08:12:23
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'36"N - 5°7'45"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
12-10-2018 Schulensmeer bij Hasselt
12-10-2018 Schulensmeer bij Hasselt
  • Author: jorg-werner Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-10-12 08:04:35
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'27"N - 5°8'24"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Schulensmeer bij Hasselt 12-10-2018
Schulensmeer bij Hasselt 12-10-2018
  • Author: jorg-werner Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-10-12 08:12:57
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'30"N - 5°8'20"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
And then he saw the light
And then he saw the light
  • Author: Martine Lambrechts Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-10-08 08:13:29
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'36"N - 5°8'0"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Schulens Meer Sunset
Schulens Meer Sunset
  • Author: Ruben Hoes Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-08-28 20:10:14
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'47"N - 5°8'47"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
Zelk (Halen)
Zelk (Halen)
  • Author: Fortiske Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-07-14 11:02:21
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'32"N - 5°5'19"O
  • Zelk Dorp Zelk Village
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
IMG_7220a
IMG_7220a
  • Author: rony dl Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2018-04-26 22:31:47
  • Geographical coordinates of the taken: 50°56'13"N - 5°7'37"O
  • De Gete in Halen
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
IMG_7568
IMG_7568
  • Author: Merijn Achten Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2017-07-04 19:29:36
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'47"N - 5°8'54"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
IMG_7569
IMG_7569
  • Author: Merijn Achten Follow on flickr foto flickr
  • Date of photography: 2017-07-04 19:29:54
  • Geographical coordinates of the taken: 50°57'47"N - 5°8'54"O
  • License*: All Rights Reserved - photo in flikr foto flickr
    *The photographs are copyrighted by their respective owners.
photos found. 381. Photos on the current page: 15
1 
1
Back to top